آیت ا... ایازی از اساتید حوزه و دانشگاه در میزگرد علمی بررسی ابعاد شخصیتی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در دانشگاه فرهنگیان استان کرمان:
از ویژگی های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی درک درست از واقعیات و شرایط اجتماعی بود و موضع گیری های ایشان منطبق با شرایط اجتماعی بود.
آیت ا... ایازی: آیت الله هاشمی رفسنجانی هم دغدغه بازگشت به قرآن را از دوران های خیلی دور و قبل از انقلاب داشت و هم دانشی که باید در این زمینه بوجود آورد را فراهم کرده بود.
آیت ا... سید محمدعلی ایازی ادامه داد: آیت الله هاشمی در کنار نگرش به موارد فردی اخلاق، توجه اساسی به اخلاق اجتماعی داشتند.
وی بیان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی که ایشان را به عنوان شخصیتی سیاسی می شناسیم که به دنبال سازندگی کشور بودند به مباحث اخلاقی توجه ویژه ای داشته اند.
حجت الاسلام ایازی ادامه داد: شخصیت آیت الله هاشمی می گوید نیازهای اساسی انسان با شیوه های اصلاح اخلاقی و تربیتی رابطه ای تنگاتنگ دارد و هر نوع توصیه و موعظه زمانی مفید است که اخلاق اجتماعی را اصلاح کنیم .
وی گفت: امروز یکی از مشکلات اساسی جامعه ما، آسیب های اجتماعی است و برای حل آنها اگر بخواهیم فقط موعظه کرده و مطالبی را مطرح کنیم اثرگذار نخواهد بود و پیامبر اکرم (ص) در این باره فرموده اند که فقر انسان را به کفر می کشاند.
حجت الاسلام ایازی ادامه داد: زندگی سالم اقتصادی در جامعه سالم این است که افراد کار و به اندازه نیاز خود درآمد داشته باشند و حالت اعتدال آن است که جامعه ای بسازیم که مردم وقتی نیاز به کار دارند، بیکار نباشند و از محل این کار نیازهای آنها تامین شود.
وی گفت: باید یک فهم درستی داشته باشیم که بتوانیم بر اساس واقعیات افراد را به سمت ارزش های اخلاقی سوق دهیم.
حجت الاسلام ایازی تاکید کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی معتقد بودند کسانی که ترویج نا امیدی می کنند برای جامعه بسیار خطرناک است.
وی یادآور شد: برای داشتن جامعه از خود نگهدار باید تلاش کنیم که جامعه امید خود را به اصلاح و آینده حفظ کند.
حجت الاسلام ایازی درک درست از واقعیات و شرایط اجتماعی را از ویژگی های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی دانست و گفت: موضع گیری های آیت الله هاشمی رفسنجانی منطبق با شرایط اجتماعی بود.
وی با بیان اینکه اصالت و تقدم اخلاق بر شریعت از دیگر تاکیدات آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، گفت: ایشان در جایی گفته اند مساله تزکیه، فلاح و سعادت انسان باید محور آموزشی قرار گیرد.