مدیریت امور پردیس های استان کرمان

معصومه رمضانی فینی

استادیار - گروه علوم تربیتی

ویژگی‌های فردی
نام: معصومه         نام خانوادگی: رمضانی فینی 

 

ویژگی‌های تحصیلی
•    دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران با معدل آموزشی 19.38. 1396
•     کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش از دانشگاه الزهرا با معدل 17.81.  1388
•    کارشناسی رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه الزهرا با معدل 17.39.  1385

ویژگی شغلی
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کرمان

پروژه‌های تحصیلی
•    رساله دکتری با عنوان «بررسی نسبت تفکر انتقادی در نظریه هورکهایمر و برنامه فلسفه برای کودکان به منظور ارائه الگویی برای پرورش تفکر انتقادی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی».
•    پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی تطبیقی برنامه درسی فلسفه در پایه سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی ایران با برنامه درسی فلسفه برای کودکان در پایه 11 و 12»
•    پروژه کارشناسی با عنوان «بررسی و تدوین نظام مدیریت اسلامی از دیدگاه امام علی(ع) در نهج البلاغه»

سوابق تدریس
•    تدریس دروس در دانشگاه تهران با عناوین:
1.    اصول و مبانی آموزش و پرورش دوره کارشناسی ارشد
2.    همکاری در تدریس درس آموزش تفکر به کودکان دوره کارشناسی
3.    قصه گویی و نمایش خلاق
4.    آموزش تفکر به کودکان
5.    روش تدریس علوم اجتماعی و علوم تجربی
•    تدریس دروس دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی در دانشگاه پیام نور مرکز آران و بیدگل با عناوین:
1.    مسائل آموزش و پرورش ایران به مدت 8 ترم
2.    فلسفه آموزش و پرورش به مدت 5 ترم
3.    آموزش و پرورش تطبیقی به مدت 5 ترم
4.    پروژه تحقیقاتی رشته علوم تربیتی به مدت 6 ترم
5.    زبان تخصصی مدیریت آموزشی به مدت 2 ترم
6.    اقتصاد آموزش و پرورش به مدت 1 ترم
7.    زبان تخصصی برنامه ریزی درسی به مدت 4 ترم
8.    زبان تخصصی پیش دبستان و دبستان به مدت 4ترم

•    تدریس دروس در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز با عناوین:
1.    تعلیم و تربیت اسلامی. دوره کارشناسی ارشد. 2 ترم
2.    اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. دوره کارشناسی. 2 ترم
3.    جامعه شناسی تعلیم و تربیت پیشرفته. کارشناسی ارشد. یک ترم
4.    سیر آرای تربیتی در غرب. کارشناسی ارشد. یک ترم
5.    نظریات تربیتی ائمه اطهار دوره کارشناسی ارشد. یک ترم
6.    کلیات فلسفه دوره کارشناسی یک ترم
7.    آموزش هنر در دوره ابتدایی یک ترم
8.    فعالیت های پرورشی و اجتماعی دوره کارشناسی . یک ترم
9.    آموزش و پرورش تطبیقی. یک ترم

•    تدریس دروس در دانشگاه فرهنگیان پردیس باهنر تهران
1.    ارزشیابی از یادگیری
2.    ارزشیابی کیفی توصیفی
3.    مدیریت اموزشگاهی
4.    آموزش و پرورش تطبیقی
5.    طراحی آموزشی

کتاب¬ها
•    تالیف کتاب با عنوان «مدیریت اسلامی در نهج البلاغه». انتشارات مرسل. 1390
•    ترجمه کتاب با عنوان «مارک» از مجموعه داستان های فلسفه برای کودکان، پایه 11 و 12 نویسنده ماتیو لیپمن. دانشگاه مونتکلیر نیوجرسی. انتشارات دانشگاه خوارزمی. 1395
•    کتاب ترجمه شده و در دست ویراستاری با عنوان «پژوهش اجتماعی» راهنمای داستان «مارک» از مجموعه داستان های فلسفه برای کودکان، پایه 11 و 12 نویسنده ماتیو لیپمن. دانشگاه مونتکلیر نیوجرسی. »

مقالات علمی- پژوهشی
•    مقاله با عنوان «مبانی، اهداف و مضامین محوری برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ‏دبستان با نگاهی به نظریه انتقادی هورکهایمر و برنامه «فلسفه برای کودکان» ‏به منظور پرورش تفکر انتقادی» در مجله پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت داتشگاه فردوسی مشهد، 1400
•     مقاله با عنوان «احیای تعلیم و تربیت برای رهایی بخشی انسان با نظر به دیدگاه‌های هورکهایمر و آدورنو» در مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، بهار و تابستان 1399
•    مقاله با عنوان «بررسی تطبیقی و نقد تفکر انتقادی در فلسفه اجتماعی هورکهایمر و برنامه فلسفه برای کودکان» در نشریه علمی پژوهشی فلسفه تربیت. 1396
•    مقاله با عنوان «بررسی تطبیقی برنامه درسی فلسفه درپایه سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران با برنامه درسی فلسفه  برای کودکان در پایه 11 و 12». فصلنامه علمی پژوهشی تعلیم و تربیت. 1390
•    مقاله با عنوان «بررسی مبانی نظری برنامه درسی فلسفه برای کودکان در راستای توجه به ابعاد ذهنیت فلسفی». اولین شماره دوفصلنامه علمی تخصصی تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی . 1389
•    مقاله با عنوان «بررسی برنامه درسی کشورهای توسعه یافته در زمینه آموزش علوم و فناوری به منظور ارائه راهکارهایی جهت آموزش علم و فناوری در ایران» در فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران

مقالات مجلات تخصصی
•     مقاله با عنوان «جایگاه برنامه درسی فلسفه برای کودکان در نظام آموزش و پرورش ایران». ویژه‎نامه فلسفه و کودک بنیاد حکمت اسلامی ملاصدرا. 1388
•    مقاله با عنوان «کودک و فلسفه، امکان و ضرورت» مجله مدیریت ارتباطات، شماره 61، خرداد 1394
•     مقاله با عنوان «برنامه فلسفه برای کودکان در ایران، از نظریه تا مدرسه» مجله مدیریت ارتباطات، شماره 61، خرداد 1394
•    مقاله با عنوان مطالبه عامدانه در مجله رشد اموزش ابتدایی، شماره 5 ، 1399
•    مقاله با عنوان خشت اول، مسدولیت پذیری، مجله رشد آموزش ابتدایی، شماره 6، 1399

مقالات ارائه شده در همایش‎
•    پذیرش مقاله با عنوان «قابلیت¬های نظریه انتقادی در اصلاح برنامه درسی مطالعات اجتماعی ایران» همایش دهم انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران. دانشگاه تهران. 1398
•    پذیرش مقاله با عنوان «بررسی دیدگاه پیترز در زمینه تحول و جایگاه آن در نظام تربیتی ایران». همایش چهارم انجمن فلسفه تعلیم و تربیت. دانشگاه فردوسی مشهد. خرداد 1392.
•    پذیرش مقاله با عنوان «بررسی تطبیقی اهداف تربیتی از دیدگاه برزینکا و مبانی سند تحول بنیادین نظام تربیت جمهوری اسلامی ایران». همایش چهارم انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران. دانشگاه فردوسی مشهد. خرداد 1392.
•    پذیرش مقاله با عنوان «بررسی و مقایسه روش تدریس در برنامه درسی فلسفه ایران با روش تدریس در برنامه درسی فلسفه برای کودکان» اولین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران(فلسفه تعلیم و تربیت: چالش ها و چشم اندازها). تهران، دانشگاه تربیت مدرس: 1389
•    پذیرش مقاله با عنوان «بررسی میزان توجه به ابعاد و ویژگی های تربیت شهروندی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی ایران» در همایش ملی رویکردها، چالش ها و راهبردهای برنامه درسی تربیت شهروندی. دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت: 1389.
•    پذیرش مقاله با عنوان «جایگاه برنامه درسی فلسفه برای کودکان در نظام آموزش و پرورش ایران» در سیزدهمین همایش بنیاد حکمت اسلامی صدرا(تربیت فلسفی و فلسفه تربیت).تهران: 1388
•    پذیرش مقاله با عنوان «بررسی برنامه درسی تربیت معلم در دو کشور آلمان و انگلستان به منظور ارائه راهکارهایی جهت بهبود برنامه درسی تربیت معلم ایران» در دهمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران(برنامه درسی تربیت معلم). تهران، دانشگاه شهید رجایی: 1389.
•    پذیرش مقاله با عنوان «نقش برنامه درسی فلسفه برای کودکان در پرورش مهارت های حل مسئله دانش آموزان» در دومین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران (تعلیم و تربیت در ایران و نسبت آن با فلسفه های جدید تعلیم و تربیت).تهران، دانشگاه تربیت معلم:1390.
•    پذیرش مقاله با عنوان «بررسی اهداف برنامه درسی فلسفه برای کودکان در انطباق با اهداف آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران». سیزدهمین همایش بنیاد حکمت اسلامی صدرا(تربیت فلسفی و فلسفه تربیت) . تهران: 1388

پروژه های تحقیقاتی
•    پروژه «بررسی مدارس توسعه خواه» به سرپرستی دکتر محسن رنانی
•    پروژه «بررسی وضعیت اموزش تفکر فلسفه و منطق در کشورهای منتخب» در گروه پژوهش برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی وزارت آموزش و پرورش

اجرای کارگاه
همکاری در اجرای کارگاه‌های تخصصی تربیت مربی فلسفه برای کودکان؛ زیر نظر دکتر یحیی قائدی. دانشگاه خوارزمی. از سال 1392 تا 1396 (به طور متوالی در هر سال سه دوره کارگاه¬های تربیت مربی در سطح مقدماتی و پیشرفته برگزار می¬گردد)
اجرای کارگاه تربیت مربی برنامه فلسفه برای کودکان، کارگاه تخصصی مارک. دانشگاه خوارزمی، زیر نظر دکتر یحیی قائدی. تیرماه 1392
همکاری در اجرای کارگاه تربیت مربی فلسفه برای کودکان در فرهنگسرای فردوس. منطقه 5 تهران. زمستان 1392
همکاری در اجرای کارگاه تربیت مربی فلسفه برای کودکان در فرهنگسرای فردوس. منطقه 5 تهران. تابستان 1393
همکاری در اجرای کارگاه تربیت مربی فلسفه برای کودکان در دانشگاه خوارزمی. زمستان 1393
اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در فرهنگسرای فردوس منطقه 5 تهران با کودکان مقطع دبستان. تابستان 1393
اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در فرهنگسرای معرفت منطقه 5 تهران با کودکان مقطع دبستان. تابستان 1393
اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در فرهنگسرای نور منطقه 5 تهران با کودکان مقطع دبستان. تابستان 1393
اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در پایه ششم دبستان شهدای منطقه 5 تهران. 1393-1394
اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در پایه هفتم و هشتم دبیرستان جواد الائمه منطقه 5 تهران. 1393-1394

برگزاری همایش
دبیر اجرایی همایش بین المللی فلسفه تعلیم و تربیت در عمل. مهرماه 1393. دانشگاه خوارزمی

داوری پایان نامه
داوری پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان "تبیین معیارهای تربیتی منتج از رویکرد اسلامی عمل در عرصه ادبیات کودک و بررسی موردی کتب نارنجی بر اساس آن" دانشگاه تهران، 1398

داوری مقاله
داور مجله تفکر و کودک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
داوری مقالات همایش دهم انجمن فلسفه تعلیم و تربیت با عنوان اصلاحات آموزشی

شرکت در کارگاه ها
•    شرکت در کارگاه آشنایی با تفکر انتفادی و منطق کاربردی و روشهای آن در فلسفه برای کودکان. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 1389.
•    شرکت در کارگاه ترجمه داستانهای فلسفه برای کودکان. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 1389.
•    شرکت در کارگاه مهارت های مربی‎گری آموزش فلسفه برای کودکان. دومین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران. 1390.
•    شرکت در کارگاه مقاله نویسی. دومین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران. 1390.
•    شرکت در کارگاه آموزش مربی‎گری برنامه فلسفه برای کودکان با عنوان نظریه گفتگو در برنامه p4c. 1390
•    شرکت در کارگاه راهنمایی و مشاوره تحصیلی.1390
•    شرکت در کارگاه حلقه کندوکاو بر اساس روش دیالکتیک سقراطی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 1391
•    شرکت در کارگاه روش پژوهش تبارشناختی در فلسفه تعلیم و تربیت. سومین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت. 1391

حضور در همایش ها
•    شرکت در  هشتمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران(فلسفه آموزش و یادگیری مداوم). اهواز، 1395
•    شرکت در هفتمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران. (فلسفه تعلیم و تربیت و قلمرو علوم اجتماعی و انسانی با تأکید بر آموزش و یادگیری در سطح آموزش  عمومی و عالی). شیراز، 1395
•    شرکت در چهارمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران(مبانی فلسفی تحول در نظام تربیتی ایران). مشهد، دانشگاه فردوسی. 1392
•    شرکت در سومین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران(روش شناسی و روش‎های پژوهش در فلسفه تعلیم‎وتربیت). دانشگاه اصفهان: 1391
•    شرکت در دومین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران(تعلیم و تربیت در ایران و نسبت آن با فلسفه های جدید تعلیم و تربیت). تهران، دانشگاه تربیت معلم: 1390.
•    شرکت در همایش بین‎المللی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران(آموزش علوم و فناری در جهان اسلام). کیش: 1390
•    شرکت در اولین همایش بین المللی اندیشه های نوین در پژوهش و آموزش. تهران، دانشگاه الزهرا:1390.
•    شرکت در اولین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران (فلسفه تعلیم و تربیت: چاش ها و چشم اندازها). تهران، دانشگاه تربیت مدرس:1389.
•    شرکت در دهمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران(برنامه درسی تربیت معلم). تهران، دانشگاه شهید رجایی: 1389
•    شرکت در همایش ملی رویکردها، چالش ها و راهبردهای برنامه درسی تربیت شهروندی.دانشگاه آزاد اسلامی مردودشت: 1389
•    شرکت در چهاردهمین همایش بزرگداشت حکیم صدرالمتالهین ملاصدرا(تربیت فلسفی جوان امروز). تهران:1389
•    شرکت در نهمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران (برنامه درسی آموزش عالی در ایران: چالش ها و چشم اندازها). دانشگاه تبریز: 1388
•    شرکت در سیزدهمین همایش بزرگداشت حکیم صدرالمتالهین ملاصدرا(تربیت فلسفی و فلسفه تربیت). تهران:1388
•    شرکت در هشتمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران (جهانی شدن و بومی ماندن برنامه درسی، چالش ها و فرصت ها). دانشگاه مازندران: 1387

سایر فعالیت ها و امتیازات
•    عضو هیات مدیره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
•    مسئول بخش آموزش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران و برگزاری کارگاههای متعدد آموزشی
•    همکاری با کمیته علمی و اجرایی همایش دهم انجمن فلسفه تعلیم و تربیت با عنوان اصلاحات آموزشی، 1399
•    عضویت در انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.
•    همکاری در انتشار اولین شماره خبرنامه الکترونیکی فلسفه برای کودکان سایت انجمن مطالعات برنامه درسی.
•    همکاری در انتشار دومین شماره خبرنامه الکترونیکی فلسفه برای کودکان سایت انجمن مطالعات برنامه درسی.
•    ارائه سخنرانی در میزگرد گروه فلسفه برای کودکان در هشتمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران. دانشگاه مازندران: 1387
•    ارائه سخنرانی در میزگرد گروه فلسفه برای کودکان در نهمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران. دانشگاه تبریز: 1388
•    شرکت در میزگرد گروه فلسفه برای کودکان در دهمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران. تهران، دانشگاه شهید رجایی: 1389
•    حضور مستمر در نشست‎ها و میزگردهای تخصصی گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم‎انسانی و مطالعات فرهنگی.