سی و ششمین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی
در دانشگاه فرهنگیان کرمان برگزار شد
سی و ششمین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی با عنوان: «یک مطالعه اجتماعی، جمعیت شناختی نگرش/ انگیزه در یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی» به صورت مجازی در تاریخ 18/3/1399 به میزبانی مدیریت پردیسهای دانشگاه فرهنگیان کرمان برگزار شد.
در این کرسی استاد محمدحسن فرخی برفه عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان کرمان به عنوان ارائه دهنده و دکتر حسن شهابی و سرکار خانم دکتر زهره احمدی پور عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان کرمان به عنوان ناقدان این ایده به تضارب آراء پرداختند.
در ابتدای جلسه دکتر محمود پایندان کارشناس مسئول پژوهش پردیس خواجه نصیرالدین طوسی و مدیر جلسه، ضمن خوشامدگویی به حضار به تشریح موضوع کرسی و معرفی ارائه دهنده و ناقدان حاضر در نشست پرداختند.
در ادامه استاد محمدحسن فرخی با اشاره به نظریه گاردنر در زمینه یادگیری زبان و راه های یادگیری و یاددهی زبان دوم و همچنین تأثیر متقابل در قالب انگیزه، علاقه، سن و تفاوتهای جنسیتی را برشمرد. وی همچنین با توجه به دیدگاه گاردنر که انگیزه های درونی مانند باورهای یادگیری و لذت یادگیری در نوع خودش و از سویی انگیزه های بیرونی مثل تمایل خواستن، تمایل والدین جهت یادگیری و از جهتی یادگیری خود بخشی از فرهنگ و زبان مدنظر قرار داد.
دکتر حسن شهابی ناقد اول در مورد کاربرد یک نظریه یک مورد ترجمه فارسی عنوان کرد: به جای زبان انگلیسی زبان خارجی مطرح کنیم و همچنین سؤالاتی از قبیل: آیا مدل گاردنر کافی است برای یادگیری یا مدل های دیگری هم هست؟ جایگاه هوش و ذکاوت در این مقاله کجاست؟ جایگاه محیط جغرافیا کجاست؟ آیا نیازهای انسان تأثیرگذار هستند؟ آیا جنسیت هم در آموزش تأثیرگذار است؟
در ادامه سرکار خانم دکتر زهره احمدی پور ناقد دوم ضمن تشکر از آقای فرخی سؤالات خود را مطرح نمودند که آیا سن شروع یادگیری در موفقیت یادگیری تأثیر دارد؟ وی همچنین اشاره کرد پنفیل رابرت سن یادگیری بین 4 تا 6 سالگی مدنظر داشته، نظر شما چگونه میباشد؟ و همچنین نحوه یادگیری زبان در توزیع پرسشنامه ها چگونه بوده است؟
سپس دکتر صابری سرپرست پردیس از حاضرین در جلسه نگرش و انگیزش را دو واژه جداگانه دانستند که در یک قالب جای ندارند.
در ادامه جناب آقای محمدحسن فرخی به پاسخ سؤالات حضار و جمع بندی کرسی خود پرداخت.
در پایان جلسه دکتر پایندان مدیر جلسه از جناب آقای محمدحسن فرخی به عنوان ارائه دهنده و از ناقدان و همکارانی که در جلسه حضور داشتند و یا به صورت مجازی شرکت کرده بودند تشکر و قدردانی نمودند.